tiistai 14. toukokuuta 2019

KOOSTE KEVÄÄSTÄ

Tästä on jo pitkä aika, kun viimeksi kirjoitin tänne blogiin jotain teille. Nyt palaan kuitenkin, kertomaan koostetusti miten minun kevät on opinnoitten suhteen mennyt.

Alkuvuodesta sain soiton vanhasta harjoittelupaikastani MBakerysta ja sieltä tarjottiin minulle töitä! En kauaan miettiny otanko työn vastaan vai en, tämä oli päivän selvää. Tartuin tilaisuuteen ja nyt olen MBakerylla markkinointivastaavana heidän markkinointipäälikön äitiysloman ajan. 

Mitä tehtäviini kuuluu?
Ihan yleisesti vastaan koko MBakeryn markkinoinnista tähän mukaan lukien kaksi heidän leipomoa, kaksi kahvilaa ja kahvila-ravintola. Työhöni kuuluu päivittää jokaisen pisteen omaa Facebookia ja Instagramia. Lisäksi työhöni kuuluu moni puolinen valokuvaus ja graafinen suunnittelu. 

Graafinen suunnittelu

Tämän kevään aikana olen suunnitellut monenlaisia graafisia töitä niin sosiaaliseen mediaan kuin myös painoon. Suurimman osan Facebook bannereista kuin myös pisteiden leditaulujen materiaalit tulevat ainoastaan minulta. Toteutan erilaisia materiaaleja aina tarvittaessa, jotka suunnittelen ja toteutan itsenäisesti.

Tässä muutama Facebook banneri jonka olen tehnyt:


Laskiaisen aikaan halusin käyttää tätä kysymystä, kumman sinä valitset? Eli kumman asiakkaat valitsevat hillon vai mantelin. Tämä keräsi myös sosiaalisessa mediassa paljon kommentteja jokaisella kerralla kun kysymyksen laati.



Nämä bannerit tein M Kitchen & Cafén puolelle tapahtuman banneriksi. Kahvila-ravintolan puolella järjestetään paljon enemmän tapahtumia, joten sinne olen tehnyt kaikista eniten bannerikuvia.

Lisäksi olen myös tehnyt muutamia tuotepakkauksi, joita en valitettavasti vielä pääse julkaisemaan sillä ne eivät ole vielä täysin valmiita tai ne eivät ole vielä käytössä. Näiden töiden lisäksi olen tehnyt myös muutaman lehtimainoksen ja haluan nostaa yhden lempareistani esille, joka tuli Aamuset lehden etusivulle ennen äitienpäivää.

Meidän ideana oli herätellä vitsikkäästi äitejä muistuttamaan puolisoa äitienpäivä kakkutilauksesta ja tästä jutusta tuli koko äitienpäiväksi hitti, sillä käytin tätä myös paljon sosiaalisessa medoassakin, jolloin sain tämän myös yhtenäiseksi paketiksi.

Sisällön tuotanto

Minulla tosiaan on hallussa 5 Facebook tiliä ja 4 Instagram tiliä. tämä tuntui alkuun todella haastavalta ja pohdin pitkään sitä, kuinka saan kaikki nämä tilit pysymään aktiivisena ja mielenkiintoisena. Ainut ja oikea ratkaisu asiaan oli tietenkin somekalenteri. Piirsin jokaiselle pisteelle kuukausi kerrallaan kalenterin, jossa oli postauksien kulku raamit.

Tarkoituksena ei ole kalenteria noudattaa pilkulleen vaan siinä on osittaiset lähtökohdat millon ja mitä postata. Tämän avulla olen saanut pidettyä hanskat kasassa somepuolen suhteen.

Mutta mitä tulee itse sisällön tuotantoon ja sen aloittamiseen. Minut ohjeistettiin alkuun siihen millaisia postauksia on hyvä tehdä ja millaisiin postauksiin käytetään markkinointi rahaa. Omiin havaintoihini on myös tullut se, että eniten kiinnostavimmat postaukset on ne joissa on ihminen kuvassa kuten esim. yrittäjä itse. Tätä olen myös yrittänyt hyödyntää, mutta tätä pitäisi vielä enemmän tehdä!


Valokuvaus

Olen käyttänyt hyödyksi työssäni omaa kameraani ja sen käytön osaamista todella paljon. Valokuvaus on yksi intohimoni jossa haluaisin kehittää itseäni, joten olen käyttänyt kameraani myös töissä. Kuvaukset ovat monipuolisia, sillä otan kuvia kameralla kuin myös puhelimella. Kameralla otan tuotekuvia ja joitakin fiiliskuvia joista haluan parempi laatuisempia mitä puhelimella. Puhelimella otetut kuvat ovat enemmän sosiaaliseen mediaan kuten Instagramin käytössä.

Fiiliskuvat

Olen nyt kevään aikana ottanut fiiliskuvia pisteillä ja tulevaisuudessa alan kiertämään pisteillä useammiin kuvaamassa kuvia kuvapankkia varten. Kuvauksia olen tehnyt myös erilaisissa tapahtumissa, missä yritys on ollut, kuten hääillassa ja M Kitchenillä järjestettävässä Hääkakkumaistelussa.



Tuotekuvat

Näiden kuvien ottamiseen toimistolla on erillinen kuvausboxi, jossa saa valoisat ja hyvät kuvat tuotteista. Tuotekuvissa tärkeää on, että tuote tulee esille monesta eri kulmasta. Tuotteesta täytyy aina olla yksi tai useampi kuva niin, että tuote näkyy kokonaan.

Tuotekuvia käytetään enimmäkseen tuotekorteissa ja mahdollisesti myös välillä sosiaalisessa mediassa. Kamerani ei kuitenkaan ole niin hyvä, että kuvia voisi käyttää suurempiin painatuksiin, joten näitä ei käytetä painotuotteissa.






Itsearviointi

Missä olen onnistunut kevään aikana? Olen kevään aikana tehnyt asioita hyvin itsenäisesti ja pyytänyt tarvittaessa apua ja mielipiteitä. Koen sopeutuvani työporukaan hyvin, enkä pelkää kysyä tai pyytää apua. Olen myös onnistunut siinä, että näen paremmin asiat missä voisin kehittää itseäni tämän työn osalta.

Missä en ole onnistunut? Jokaiselle sattuu virheitä ja niin myös minulle. Ensimmäisenä itselleni tulee mieleen lehtimainos, jossa oli kirjoitusvirhe.

Missä voisin kehittää itseäni? Yleisesti minun pitää ja haluan kehittää itseäni markkinoinnissa ja sisällön tuotannossa. Kirjoittaminen ja lauseiden luominen tekstiksi on minulle haasteellista, joten tässä erityisesti haluan kehittyä. Tietenkin myös haluan osata hyvin eri sosiaalisen median kanavat. Näitä kehityksen kohteita pääsen onneksi kehittämään koko ajan työssäni.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti