maanantai 12. marraskuuta 2018

KOLMAS VIIKKO

Kolmas viikkoni alkoi sillä, että siivosimme halloweenin jälkeisiä koristeita pois ja teimme perinteisen maanantain myymälän siivous päivän. Lisäksi tein muutamalle tuotteelle hintalaput sillä näistä oli hintalaput jouduttu ottamaan pois halloween ulkoasunsa takia.

Viikkoni kului aikapaljolti tuotekuvien parissa. Otin myymälästä tuotteita joita ei vielä ollut verkkokaupassa, kuvasin ne ja muokkasin. Lisäsin kuvat myös yrityksen omaan verkkokauppaan ja weecos nimiselle verkkokaupalle, jossa on myös yrityksen tuotteita.

Punainen_norsu_merino_kauluri_ruskaPunainen_norsu_verkkokauppakuva_visualisti_harjoittelu

Kävimme alkuviikosta läpi yrittäjän ja opettajan kanssa mitä tämä minun tuleva harjoittelun kuuluu sisältyä, jotta saisin tästä näytön aikaiseksi. Tämä työharjoittelu tulee siis sisältämään sisällön tuotantoa eli yrityksen sosiaalisen median ja verkkokaupan sisällön tuottamista.

Keskustelumme jälkeen aloin pohtia omia tavoitteitani uudelleen ja löysin itselleni hyvät tavoitteet. Haluan oppia harjoittelun aikana sisällön tuotannon periaatteita, millainen on hyvä sisältö sosiaaliseen mediaan, kuinka se vaikuttaa yrityksen myyntiin jne. Lisäksi haluan saada yritykselle uusia seuraajia, jotka olisivat mahdollisia asiakkaita firmalle. Näitä tavotteita haluaisin nähdä myös konkreettisesti, kuinka moni seuraajista tulee myymälään tai verkkokauppaan.

Aloitin myös viikon aikana vähän enemmän käyttämään Punaisen norsun Instagramia, päivitin tänne koko viikon heidän Instagram storya. Tämän ohella loin luonnoksen somekalenterista eli loin kalenterin koko marraskuulle mitä postauksia tulee milloinkin. Tämä kalenteri helpottaa myös minun työskentelyä kun tiedän milloin täytyy olla mitäkin kuvia valmiina.

Punainen_norsu_instagram_story

Aloin myös viikon aikana miettimään yrityksen kohderyhmää, millainen se on ja mistä he pitävät? Lisäksi pohdin millaisia ovat kilpailijat ja kuinka he päivittävät omaa sosiaalista mediaa.

Jo ensimmäisien viikkojen aikana huomasin, että tuotteista ovat kiinnostuneet eniten kaikki äidit, tulevat äidit ja sellaiset ihmiset joilla on läheiselle tulossa tai on jo lapsi kuten tulevat mummot, tädit ja kummit. Lisäksi nuoria ja nuoria aikuisia on kohderyhmässä jotka ovat kiinnostuneita yrityksen koruista ja merinovillasta valmistetuista kaulureista ja pannoista. Kaikkia näitä on eniten yhdistänyt arvostaminen kotimaisiin ja ekologisiin tuotteisiin, jotka haluavat panostaa laatuun ja siihen ettei tuotteita ole teetetty ulkomailla vaan työllistetään ihmisiä täällä Suomessa.

Yritykseltä löytyy kilpailijoita läheltä, mutta myös verkkokaupan puolella. Yksi läheisin kilpailija on vastakkainen liike Kukuti, joka myy myös ekologisia ja kotimaisia vaateita, lisäksi kilpailijoista löytyy tietenkin kaikki isot ketjut kuten Polarn o. pyret mutta nämä isot ketjut ovat enemmän sellaisia kilpailijoita joilla on omat kohderyhmät verrattuna Punaiseen norsuun.

Tämän alkuajan olen seurannut aktiivisesti kilpailijoiden tapaa päivittää omaa instagramia ja huomasin heidän olevan todella aktiivisia niin kuvien kuin storyn puolella. Monet kilpailijoista panostavat kuvien laatuun ja käyttävät kuvissa paljon lapsia mallina. Joillakin kilpailijoilla on näkynyt storyn puolella erillaisia teemoja jota he toistavat joka viikko kuten yhdellä yrityksellä oli joka viikkoinen sroty jossa he jakoivat asiakkaitten kuvia mitkä asiakkaat ovat merkanneet tietylle #-merkille. Näissä oli aina lapsella jokin yrityksen tuote.

Kilpailijoilla on ollut monta hyvää vinkkiä ja ideaa mitä voisin itse toteuttaa ja kokeilla jollain tavalla. Löytyisikö esim Punaiselle norsulle jossain vaiheessa joku oma viikottain toistuva teema story? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti