torstai 15. helmikuuta 2018

ITSENSÄ JOHTAMINEN JA TIIMITYÖ

Saimme viime viikonlopulle ison nipun luettavaa, erillaisia artikkeleita itsensä johtamisesta ja tiimityöskentelystä. Viikonlopun aikana nippu oli luettava läpi ja pohdittava mikä niistä eniten herätti huomiota ja ajateltavaa.

lukutehtävä2

Itseä herätteli ensimmäisenä teksti Itsensä johtamisesta ja ajanhallinnasta, joka sai ajattelemaan omaa ajanhallintaa ja itsensä johtamista. Itsensä johtaminen tarkoittaa sitä, että pystyy asettamaan realistisia tavoitteita ja pyrkii niihin, tämä soveltuu loistavasti esim. opiskeluun ja omien haaveiden toteuttamiseen. Tekstissä puhuttiin tavoitteiden asettamisesta ja aikatauluttamisesta, jota voisin hyödyntää hyvin omassa arjessa kuin myös opiskelussa. Kalenterit ja to do-listata ovat hyvä tapa saada tärkeät asiat tehtyä. Itse aloitin tämän lukupinon jälkeen luomalla omaa viikkosuunnitelma ja pohdin mikä on tämän viikon tärkein asia koulun ja työn ohella. Omaksi tärkeäksi tuli uudet blogi postaukset niin tänne kuin myös leivontablogiini tällä viikolla. Lisäksi loimme, ryhmällemme oman viikkosuunnitelma jossa on listattuna tärkeimpiä tehtäviä tälle viikolle, kuten uuden asiakkaan hankkiminen.

Toinen mikä minua kiehtoi oli Kauppalehti option artikkeli "Miten unelmatiimi rakentuu?" Päälimmäiseksi tekstissä jäi mieleen millainen on hyvä johtaja, joka luo ryhmään hyvän ilmapiirin. Olin samaa mieltä tekstissä siitä, että johtajan ei kuulu olla tietokirja vaan hänkin saa mokailla ja olla tietämättä kaikesta. Hyvän johtajan täytyy kuitenkin olla halukas tietämättömien asioiden tullen olla valmis ottamaan selvää miten ongelma ratkaistaan yhdessä tiimin kanssa.

lukutehtävä

Kolmas teksti oli Helsingin Sanomista "Perinteinen pänttääminen on tehotonta, eikä lahjakkuuteen kannata luottaa - Näillä vinkeillä kuka tahansa oppii tehokkaammin". Tekstissä puhuttiin juutikin siitä oppimisesta ja mikä on nyt koettu hyödyttömäksi ja mikä hyödylliseksi oppimisen kannalta. Parhaimpia malleja artikkelin mukaan oli ääneen lukeminen ja oman lukemisen äänittäminen, jota voisi kuunnella esim lenkillä, lisäksi hyviä tapoja tekstissä on muistiinpanot niin, että sitä ei kopioda vaan kirjoittaa ne omin sanoin. Oppikirjan lukeminen kantesta kanteen koetaan artekkelin mukaan hyödyttömäksi, sillä se aiheuttaa monesti innostuksen puutetta. Artikkelissa puhutaan myös hyvinvoinnin kunnossa pidosta, jotta välttyy väsymykseltä. Se miksi tuon tämän tekstin esille on se, että artikkelissa oli hyvät vinkit oppimiseen, joita itse käytin paljon yläasteella ja muissa opinnoissa. Ääneen lukeminen ja omien muistiinpanojen tekeminen on ollut paljon opettavampaa kuin kirjan lukeminen kannesta kanteen. Artekkelista voisi olla paljon hyötyä lukihäiriöstä ja oppimisvaikeuksista kärvisille opiskelijoille, jotka voisivat käyttää muita oppimistapoja. Ääneen lukeminen on yksi hyvä, mutta myös projektin tai koe alueen pilkkominen pieniin osiin helpottaa valmistautumista. Itse ainakin olen lukihäiriön kanssa käyttänyt näitä opiskelu menetelmiä.

Nämä tekstit saivat minut ajattelemaan ja miettimään omia toimintatapoja. Miten saisin ajan hallintaan? Millaista on hyvä johtaminen ja millaista oppimis menetelmiä kannattaa opinnoissa hyödyntää?

Omassa arjessa viikkosuunnitelmat ja sen noudattaminen tulee käyttöön. Vaikka en ihan heti pääse sen noudattamiseen sisälle niin jatkan yrittämistä enkä lähde luovuttamaan, jossain vaiheessa siitä tulee rutiini. Artikkelit saivat myös enemmän ajattelemaan sitä, että jokainen meistä on vain ihminen ja keltään ei voi vaatia kaikkea oli sitten johtaja tai ei. Jos ongelma tulee eteen ei pidä luovuttaa vaan etsiä ratkaisi yhdessä tiimin kanssa. Opin tekstien kautta, että tiimipelaaminen on palkitsevaa ja hyödyllistä, ongelmia ei tarvitse ratkaista yksin ja muiden menestyminen on omaa menestymistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti